60 71 67 05 info@abellcoaching.dk

De seneste års forskning inden for mental sundhed har vist, at sindet har de samme evner til at hele sig selv som kroppen. Lader du være med at kradse i såret, så heler det af sig selv. Lader du være med hele tiden at tænke på det som er galt/er gået galt, problemet, traumet – vende og dreje det, give det opmærksomhed – så vil det lige så stille heles igen.

 

Mentale og fysiske traumer

Den generelle opfattelse har indtil for nylig været, at vi har brug for at bearbejde mentale traumer, for at få dem til at forsvinde.

Når vi derimod kigger på fysiske traumer, så er det er almen viden, at har du fået et sår, så heler det hurtigere, hvis du ikke piller i det hele tiden, og bare lader det være.

Hvis det er et stort sår, så kan det tage lang tid – og måske efterlade et ar, men det heler over tid.

Hvis du har været ude for en traumatiserende oplevelse, noget der gør ondt på sjælen, eller har mærket sindet, så er processen faktisk den samme.

 

Giv det mindre opmærksomhed

Jo mere du lader det være, jo hurtigere heler det.

Til at starte med er det måske rigtig svært at lade det være.

Det gør hele tiden opmærksom på sig selv.

Og det er helt naturligt. Det vil fylde i starten.

Din mentale fitness tilstand kan have indflydelse på hvor hurtigt det går, så det at være opmærksom på – og træne mental fitness opbygger en buffer mod fremtidige traumer.

 

Mentalt fitness program: fred og ro

Afhængig af traumets størrelse kan det fylde ALT til en start – du kan være i krise.

Hvis man er i krise, så er der nogle stadier man skal igennem, før selve helingen begynder. Hvor lang tid disse stadier tager kan afhænge af den mentale fitness tilstand. Selve chok- og reaktionsfasen er de første faser at gennemleve. Derefter kommer bearbejdnings-fasen og man ender i ny-orienteringsfasen.  .

Er man ikke i krise, men ”bare” såret – så handler det om ikke at fokusere på såret hele tiden, give det fred og ro til at hele.

Man skal til gengæld ikke lægge sig i sengen – med mindre der er noget fysisk i vejen for at være oppegående.

Man skal sørge for at holde sig i gang, samtidig med at man giver ro til heling.

Det gør man ved at lade såret være –  i stedet for at kigge til det hele tiden. Eller ringe til en ven eller veninde og sige

”kom og se mit sår, skal vi kradse i det sammen”

– så accepterer man, at man har et sår, vender sit fokus et andet sted hen, og nøjes måske med at kigge til det én gang om dagen, ugen, måneden.  Så vil det lige så stille hele.

 

Hvad skal der til for at skabe en sund krop?

Fravær af sår og traumer skaber ikke en sund krop.

Bare fordi vi ikke slår os eller brækker et ben, så er det ikke ensbetydende med at vores krop er i topform.

Nej, de fleste af os er godt klar over, at for at holde vores krop sund og stærk, kan vi ikke nøjes med sund kost og undgå at brække arme eller ben.

Vi skal løbende træne vores muskler, lægge belastning på vores knogler og strække vores sener. Hvis ikke vi har et arbejde der kræver, at vi bruger vores krop, så kræver det en fysisk indsats at holde kroppen fit.

Hvis vi bare sidder på en stol, så svinder musklerne lige så stille ind.

Det sker ikke fra den ene dag til den anden, men over tid – bliver kroppen svagere og svagere.

 

Hvad skal der til for at være mentalt fit?

Ligesom vi skal træne kroppen for at komme i sund fysisk form, så kan vi også lægge kræfter i at træne vores mentale sundhed, vi kan vælge at lave mental fitness træning.

Mental sundhed betyder ikke, at vi aldrig kommer ud for oplevelser, der giver sår på sjælen, men er vi mentalt veltrænede og sunde, så har vi bedre forudsætninger for at klare skærene når der opstår mentale udfordringer.

En del af det at være menneske, er at vi kommer ud for ting, der påvirker os negativt, både fysisk og mentalt.

Vi kan være fornuftige og lade være med at være dumdristige. Men det giver stadig ikke nogen garanti for, at vi ikke kommer ud for noget der opleves som negativt.

Med mindre vi lever i isolation på en øde ø, så vil vi indgå i relationer som påvirker os:

  • vi bliver forelskede – og måske forladt
  • vi elsker vores forældre – og de dør en dag
  • vi er en del af et fællesskab på en arbejdsplads, der bliver omstruktureret, effektueret fyringer – måske dig, måske en kollega.

Og isolation på en øde ø – sådan et liv er ensomt og det fremmer ihverttilfælde ikke vores trivsel.

 

Positiv psykologi er mental fitness

For at skabe et godt fundament til bedre at kunne håndtere når en skade eller et traume rammer, kan vi dykke ned i den del af psykologien, der ikke handler om sygdom, men derimod om hvad der skaber et godt liv, når vi ikke er syge – den positive psykologi. Ad den vej kan vi også opbygge robusthed, styrke og modstandskraft.

Positiv psykologi er mental fitness

Hvad er vejen til mental trivsel og robusthed?

Der er gennem årene forsket meget i, hvad der skal til for at skabe et liv i trivsel.

  • Vi skal opleve positive emotioner, følelser som glæde, nysgerrighed, livstilfredshed.
  • Vi skal engagere os i livet,
  • Vi skal omgive os med relationer der støtter os,
  • Vi skal finde mening i de ting vi beskæftiger os med
  • Vi skal kende og bruge vores styrker – og
  • Vi skal få tilfredsstillelse ved at præstere og opnå resultater.

Og det er disse punkter, det giver mening at bringe fokus på, når såret er ved at hele…

Hvordan kan vi skabe mere trivsel i vores liv?

Det forhindrer ikke at vi får et sår en anden gang, men det kan øge vores livskvalitet ved styrke vores mentale fitness, vores mentale helbred – og bidrage til at såret heler hurtigere næste gang.

Og gør det ikke det, så er tiden du oplever – imellem sårene – med stor sandsynlighed levet i større livstilfredshed og trivsel.

Du kan læse mere om hvordan Sundhedsstyrelsen beskriver mental sundhed.

Og her kan du læse mit blogindlæg om mental styrketræning

Har du et spørgsmål, en udfordring du tumler med – så skrive til brevkassen – det er ganske gratis, og fuldstændig anonymt.

Stine Abell

Stine Abell MINDstrain stress coach

Læs mere her

Løsningsfokuseret tænkning

Få guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING"

Tilmeld dig her - og modtag det effektive værktøj mod stress - e-guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING".

Hvordan du ved at erstatte bekymringer med en anden type tænkning kan få hjælp til at ændre de tankemønstre, der skaber langvarig stress.

 

Samtidig tilmelder du dig nyhedsbrevet "Power til din personlige udvikling" som udkommer hver 14. dag. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

 

Glæder mig til at inspirere dig. Mange hilsener Stine

Tillykke - du vil modtage guiden i din mailbox.