60 71 67 05 info@abellcoaching.dk

Kære Stine
Jeg skriver til dig, fordi jeg har en mistanke om, at min mand er stresset. Jeg tror faktisk ikke bare at han er stresset, jeg tror faktisk, at han nærmest ikke kan blive mere presset end han er nu. Det jeg tænker allermest er

Min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret – og det stresser mig!

Hver dag føles efterhånden som en kamp også selvom jeg elsker ham og vores familie

Men han er ikke sig selv mere, og jeg bryder mig ærlig talt ikke om det menneske, som den stress har gjort ham til.

Vi har to dejlige børn, og der skal næsten ingenting til, så ryger han op i det røde felt.

Jeg har selv været gået ned med stress for mange år siden.

Det var en meget voldsom omgang, og det handlede i bund og grund om, at mine forældre var enormt grænseoverskridende og hele tiden gjorde, at jeg og min krop var på overarbejde. Jeg følte mig trængt op i en krog og til sidst kunne jeg ikke mere. Jeg tog hånd om det og sørgede for, at det ikke gik ud over vores familie mere end højst nødvendigt.

Måske har jeg altid haft en tendens til at tænke på andre end mig selv først, så det var nemt for mig at planlægge mig ud af at tage hensyn.

Men det gør min mand ikke.

Det virker som om, at han slet ikke er klar over, at han har ændret sig.

Eller at stressen har ændret ham. Han er irritabel, snerrer af os og hele tiden signalerer han med både kropssprog og også ord, at han bare gerne vil være i fred og at vi er til besvær.

 

Jeg er ærlig talt ved at være træt af det!

Og vred.

Men bliver jeg vred eller forsøger at italesætte det, så bliver han enten også vred og så har vi en konflikt – og det ønsker jeg ikke. Eller også så bliver han ked af det og siger, at han godt ved at han er urimelig og at det nok skal blive bedre. Men det bliver ikke bedre.

Og han vil ikke have hjælp.

Han har tidligere gået i et business-coaching forløb hos en af vores bekendte, der læste til coach, og det var mildest talt ikke en succes.

Han skal fandeme ikke sidde og krænge sit indre ud til nogle, der ikke kan hjælpe alligevel, som han siger det.

Min mand er stresset og hans stress påvirker mig så meget nu, at jeg faktisk ikke har lyst til at bo sammen med ham mere.

Det er som om, at stressen er en gift, der er er blevet sprøjtet ind i først små doser og så lidt mere og lidt mere. Snigende.

 

Tankerne kører rundt

Jeg kan selv mærke, at mine tanker begynder at køre rundt. Jeg ved jo efter at have læst på din hjemmeside, at du arbejder med tankerne og at lade dem være – og jeg tænker hele tiden:

“Min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret” – og det stresser mig!

Jeg er bange for, at hvis ikke vi eller han får hjælp, at det ender med at vi går fra hinanden.

Jeg vil bare gerne have min gamle mand tilbage. Ham der grinede, havde overskud og var imødekommende.

Jeg savner hans gamle ikke stressede jeg. Jeg ved jo godt, at du ikke kan fixe ham.

Det er jo også mig, der skriver til dig.

Men kan du på nogen måde råde mig til, hvad jeg kan gøre for at passe på mig selv, på ham og på vores familie.

Tusind tak på forhånd.
Den fortvivlede partner

 

Kære fortvivlede partner

Tusind tak for den tillid du viser ved at sende ”min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret” til mig. Ved at række ud, er du allerede i gang med at hjælpe dig selv.

Ud af dit ærlige skriv kan jeg læse, at din mand er mega presset – måske endda meget stresset – og at du faktisk ikke kan kende det menneske, som stressen har gjort ham til.

Den mand som du forelskede dig i, og som er far til dine børn – han virker pludselig som en helt anderledes og ikke særligt støttende version af sig selv.

Det er så svært, når den mand, som du oprigtigt elsker, ikke har det godt – og hans adfærd desuden går ud over resten af familien.

Som mor er der næsten ikke noget værre, end at opleve at børnene bliver udsat for urimelig og aggressiv adfærd. Der kommer sikkert en rigtig løvemor op i dig, hvis første tilskyndelse er at beskytte børnene.

Din mand opfører sig måske som et barn selv – og kan få meget barnlige reaktionsmønstre, som heller ikke bidrager til det ligeværdige forhold du i udgangspunkt ønsker i har.

 

Godt du rækker ud

Derfor er det SÅ godt du rækker ud. For det kan godt være at du tænker ”min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret” – så er det første du skal gøre, faktisk at tage hånd om dig selv. Du kan i udgangspunkt ikke ændre din mand, men du kan få råd og vejledning til, hvordan du bedst kan støtte ham i at få en erkendelse af sin situation og hjælpe i stand til at se, at han har brug for hjælp.

Og det er klart du er bekymret – for du elsker ham, han er far til dine børn og det piner dig at se ham have det så skidt.

Samtidig er du i en situation hvor du faktisk er mor til et ekstra barn, ud over dem du allerede har. Det samarbejde og den sparring, støtte og kærlige overskud, som du plejer at få fra din mand, er pludselig væk.

 

Du har selv været ramt af stress

Og du bliver mindet om dengang du selv var ramt af stress. Og hvor du – på trods af din egen svære situation – sørgede for at tage hånd om det selv, så det ikke gik ud over din familie. Det fortæller mig, at du er rigtig god til at tage hensyn og tænke på andre, og det kan være vigtigt at være opmærksom på nu, så du ikke glemmer dig selv, i din iver for at gøre det godt for andre.

 

Du er ikke alene

Jeg håber du af linjerne her kan læse, at du ikke er alene om at være i en situation med en mand der er stresset, og hvordan du får det ændret. Mellem 250.000 og 300.000 mennesker i Danmark lider af alvorlig stress, læs mere her, – mange af dem har en partner.

Ikke at det forandrer din situation, den skal du stadig gøre noget ved, men du ved, at du ikke er alene og jeg vil love dig, at der er hjælp at hente.

 

Del problemet op

Mit forslag lige nu, det er at dele problemet op i to:

  • “Min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret” – så jeg hjælper mig selv bedst muligt
  • “Min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret” – så jeg hjælper min mand bedst muligt

Hvorfor kommer hjælpen til min mand ikke først? – tænker du måske. Han trænger da bare big time, og det gør så ondt at se hvor skidt han har det. Han kommer ikke først – fordi du, hvis du skal have overskud til at hjælpe ham, selv må være tanket op, i balance, og have overblikket. Du har måske før hørt:

Det er vigtigt du selv tager iltmasken på i flyet, før du begynder at hjælpe andre.

Det er nøjagtig det, du skal gøre her!

Hjælpe dig selv først. Og som du selv har fortalt, så er du god til at sætte andre før dig selv. Så dette kan være en øvelse i at hjælpe dig selv, til en mere balanceret måde at være i verden på.

 

“Min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret” – så jeg hjælper mig selv bedst muligt

Her vil jeg starte med at stille dig nogle spørgsmål. Da vi ikke sidder overfor hinanden bliver mine svar kvalificerede gæt. Men jeg har talt med mange i din situation, så jeg vil tro din ligner deres. Er de helt i skoven, så må du hoppe videre i teksten, for der kommer mere du vil kunne bruge længere nede.

 

Sæt dig for dig selv

Tag lige 5 minutter for dig selv, lav måske en god kop te eller kaffe og find et sted hvor du kan sidde uforstyrret… Hvis det er svært at få fred, så er toilettet ofte et sted man kan legitimere en retræte for sig selv…

Tænk nu efter:

Hvor lang tid bruger du hver dag (og nat), på at tænke

på din mands stress,

den situation du er i som ægtefælle,

om det kommer til at påvirke jeres ægteskab,

om han bliver sygemeldt og

i sidste ende mister sit job?

Hvor mange minutter, timer?

Hvor længe har det stået på?

Prøv at regne ud hvor mange timer, du reelt har brugt på at tænke disse tanker.

Skriv det ned

Jeg gætter på, at det godt kan være mange timer.

 

Lær at styre tankerne

Det er vigtigt at du lærer at styre disse tanker – for bekymringer om fremtiden er ligesom en gyngestol, de kører derudad, men du kommer ingen vegne. Men, mens de kører, så belaster du dig selv. For hjernen kan ikke kende forskel på bekymringer og virkelighed. Og den har faktisk også en evne til at forestille sig det værste. Det er en ”installation” som har hjulpet mennesket gennem tiderne, så vi tog højde for farer og på den måde kunne redde vores liv. I dag er ”livet” ikke på spil på samme måde – vi har ly for vejr og rovdyr. Forrådet til at klare sig gennem strenge perioder, det kan vi hente i supermarkedet.

Du kan ikke styre alle tanker du har. Der vil poppe tanker op fra underbevidstheden, lige som når man slipper en korkprop under vand. De kommer bare. Og mange af dem kommer for lige at minde os om noget, der er vigtigt for os. Og det er din mand jo! Og den situation du som menneske, i som par og jer alle som familie befinder sig i. Det er dæleme vigtigt!

Men

bruger du din tid bedst,

ved hele tiden at tænke på, hvor galt det mon kan gå?

eller

bruger du den bedst

ved at være nærværende overfor dine børn, dig selv, og din mand i det omfang han evner det?

 

Sæt tankerne i system

Jeg vil invitere dig til at sætte dine tanker mere i system. På den måde kan du bedre håndtere situationen med at ”min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret”.

Det lyder måske underligt, men det kan sagtens lade sig gøre. Du kan beslutte dig for at fast tidspunkt hver dag, hvor du sætter dig og tænker situationen igennem. Du kan her åbne op for, at alle tanker er velkomne, også bekymringstanker.

 

Bekymringsbutik

Vi kan kalde det din bekymringsbutik.

Den har åbent et fast tidspunkt hver dag – og i 15 minutter. Så når der på andre tidspunkter dukker tanker op om din mands stress, fremtiden, jeres forhold etc, så henvis dem til den tid, hvor du har åbent i din bekymringsbutik. Når butikken har åbent kan du bekymre dig (hvis du har lyst eller behov) eller du kan tænke andre tanker om hvor i er lige nu, hvordan processen forløber e.l. Den bedste måde at lukke butikken igen, er at tænke løsningsfokuseret om det der fylder allermest.

 

Løsningsfokuseret tænkning

Betragt situationen – hvilken det er vilkår, som du ikke kan gøre noget ved. Du kan acceptere vilkåret / tænke anderledes om det. Eller du kan fjerne dig fra det. Den del af situationen, som er et problem du reelt kan løse, kan du så gå videre med: Brainstorm på hvilke forskellige muligheder du har og til sidst lægge en plan for handling. Det er vigtigt, at du her har konkret tid på hvornår du sætter planen i værk. Så har du fortalt din hjerne, at du har besluttet dig for, hvordan du løser problemet. Og på den måde fortalt den, at den ikke behøver sende dig flere bekymringstanker. Og gør den det, så kan du ”svare” med: “ja, jeg ved godt det er vigtigt”! Men lige nu har jeg brug for at være nærværende med min familie, passe mit arbejde, eller give mig selv lidt optankningstid – uden bekymringstanker.

 

Du tænker for eksempel

”min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret”

 

Vilkår

– din mand er stresset, det kan du ikke ændre – du kan acceptere at sådan er det lige nu, eller du kan flytte dig væk (helt fysisk, flytte ham eller dig og ungerne, eller blive skilt)

 

Problem

– hvordan tackler jeg bedst muligt, at min mand er stresset lige nu

Muligheder (her kan du brainstorme alene, med en veninde, en coach eller en du tænker er god til at se muligheder)

  • Få talt med min mand om at jeg tror han har stress
  • Få hans bedste kammerat til at nævne bekymring om stress
  • Hjælpe ham, hvis muligt, med at komme til lægen
  • Skabe rum hvor jeg kan få tid til at være mig selv
  • Få hjælp til noget af det praktiske herhjemme
  • Lave liste over hvad der egentlig gør mig glad
  • Få aftalt tid med min mand til at gå tue(e) hvor vi bare ”er” (det plejer at være noget vi begge nyder

 

Plan for handling

  • På lørdag, hvor ungerne er på legeaftale, får jeg min mand med ud at gå, her vil jeg fortælle om min bekymring for ham – og mit ønske om at han går til læge og bliver checket
  • Vil han ikke det, så ringer jeg til hans kammerat og fortæller om situationen, og om han vil tale med min mand
  • På søndag – når ungerne ser morgen tv, finder jeg ud af hvad vi kan få hjælp til udefra. Rengøring, indkøb, børnehentning, etc. Hvad er vigtigst.
  • I aften – når ungerne er puttet – så laver jeg en liste over alt det, jeg selv har indflydelse på og som gør mig glad, hvad tanker mig op. Og planlæg mindst en (lille) ting her dag

 

 

Hjælpeguide

Jeg har faktisk lavet en guide til løsningsfokuseret tænkning, den får du præsenteret i en “pop-up” her på siden. Du kan der tilmelde dig nyhedsbrev og få tilsendt guiden.

 

Min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret” – så jeg hjælper min mand bedst muligt

Få din mand med på en gå-tur eller andet, hvor i er sammen, men ikke direkte ”konfronteret”. Fortæl (kort) om dine bekymringer, hvordan du har set det udvikle sig.

En stressbelastet hjerne har begrænset kapacitet, så din mand vil sikkert ikke kunne kapere meget snak frem og tilbage. Så beslut dig for hovedbudskabet – og formuler korte enkle sætninger.

Der er noget vigtigt jeg gerne vil snakke med dig om.

Jeg er virkelig bekymret for, hvordan du har det.

Det overskud jeg plejer at opleve, synes jeg er helt væk.

Jeg tror det er stress.

Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, og jeg tror det bedste du kan gøre for dig selv, er at få noget hjælp udefra.

 

Få hjælp

Om du selv kan overbevise din mand om, at han har brug for hjælp, eller du får hjælp af f.eks. en god ven, eller noget familie er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at han får den rigtige hjælp.

I første omgang skal han have en tid hos sin egen læge, som kan vurdere om det reelt er stress, eller det er noget andet, der trigger hans adfærd og symptomer. Du kan læse mere om stresssymptomer, i den artikel jeg har skrevet om symptomer på stress her.

Hvis lægen bekræfter at det er stress, så skal din mand have noget professionel hjælp til at komme videre i sin proces med at håndtere stressen.

Du fortæller godt nok, at han er blevet coachet uden den store succes tidligere. Og det er vigtigt at vide. Det at blive coachet af en bekendt, kan være at bevæge sig ud på tynd is. Gør det kun, hvis du er vild med coaching og ikke kan få nok. Er du mere forbeholden og overvejer om det overhovedet kan hjælpe dig, så er det meget bedre at vælge en coach/behandler du ikke kender.

Og i dette tilfælde vil jeg også anbefale, at din mand får hjælp fra en behandler, som har stress som speciale. Det er vigtigt at der er tillid og en god kemi. Derfor tilbyder jeg altid klienter en gratis og helt uforpligtende introsamtale. Her kan vi vende situationen og jeg kan byde ind med hvilke muligheder jeg ser. Du er velkommen til at guide ham min vej. Alt  han skal gøre er at booke en intro samtale her

 

Se fremgangen i etaper

Lad være med, hver eneste dag, at checke, hvor stresset mon han er i dag, er lunten kort, kommer stressen mon tilbage, etc.

I stedet kan du sætte dig en gang om måneden og kigge tilbage på den sidste tid, hvordan er det gået?

Går det fremad, kan der f.eks. opjusteres i krav så din mand bidrager mere derhjemme. Både på det praktiske og følelsesmæssige plan.

I kan aftale et fælles møde, hvor i, inden for nogle rammer, i begge synes er trygge og hyggelige, taler om, hvor i er lige nu, hvad der skal til for at komme endnu mere tilbage i balance, hvad i hver især har tid og kræfter til at prioritere.

Det blev langt.

Måske du har brug for at læse flere gange – eller i nogle bidder.

 

Rådene opsummeret

Her mine råd igen opsummeret – som svar på “Min mand er stresset, hvordan får jeg det ændret” :

  • Hjælp dig selv først
  • Få styr på de belastende tanker
  • Få praktisk hjælp
  • Sørg for at du selv bliver tanket op
  • Fortæl din mand hvordan du har det med hvordan han har det
  • Hjælp din mand de første skridt videre – book lægetid, link til coach o.l.
  • Se fremgangen i etaper
  • Sæt lige så stille krav og forventninger op

Husk usund stress kommer efter en lang periode med belastende stress og pres. Ligesom når det har stormet på havet, og der er skabt høj bølgegang, så lægger bølgerne sig ikke lige, når vinden har lagt sig, det tager tid! Dønningerne ruller faktisk længe efter, at det er blevet vindstille.

Hav tålmodighed

Og lige så stille vil du opdage, at du får din ”gamle” mand tilbage.

Forestil dig;

I er kaptajn på hver jeres sejlbåd.

Det bliver stormvejr og du kan hurtigt sejle i læ, mens din mand ikke kan komme ud af stormen.

Vinden pisker bølger op og hans sejl bliver i løbet af stormens rasen revet itu.

Og måske er hans ror også i stykker, så han bare sejler i cirkler.

Du har måske slet ikke opdaget at han er i stormvejr, for i sejler ikke ved siden af hinanden hele tiden.

Da du opdager hvor slemt det står til, så forsøger du at trække hans skib, men det er stort og tungt – og stadig i oprørt vand.

Derfor må du sørge for, at du som kaptajn på dit eget skib, er i sikkerhed og ikke går på grund.

Måske kan du hjælpe med at guide din mands skib til værftet, så han kan få repareret ror og syet sine sejl.

Og måske noget træning i, hvordan man manøvrerer i stormvejr, for det er måske ikke den sidste storm han vil møde.

Og sidst, men ikke uvæsentligt, så skal der tid til, at bølgerne lægger sig efter stormen.

Mange hilsener til dig og pas på dig selv

Stine Abell

Stine Abell Stress Coach

 

 

Svaret er skrevet af Stine Abell, du kan læse mere om mig her

Du kan altid booke en gratis og uforpligtende for-samtale her

Vil du læse flere artikler om stress, så kan det være disse er noget for dig:

Bider du på tankekrogen

Mental fitness

 

 

Løsningsfokuseret tænkning

Få guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING"

Tilmeld dig her - og modtag det effektive værktøj mod stress - e-guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING".

Hvordan du ved at erstatte bekymringer med en anden type tænkning kan få hjælp til at ændre de tankemønstre, der skaber langvarig stress.

 

Samtidig tilmelder du dig nyhedsbrevet "Power til din personlige udvikling" som udkommer hver 14. dag. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

 

Glæder mig til at inspirere dig. Mange hilsener Stine

Tillykke - du vil modtage guiden i din mailbox.