60 71 67 05 info@abellcoaching.dk

De seneste års forskning inden for mental sundhed har vist, at sindet har de samme evner til at hele sig selv som kroppen. Den generelle opfattelse har indtil for nylig været, at vi har brug for at bearbejde mentale traumer, for at få dem til at forsvinde. Når vi derimod kigger på fysiske traumer, så er det er almen viden, at har du fået et sår, så heler det hurtigere, hvis du ikke piller i det hele tiden, og bare lader det være. Hvis det er et stort sår, så kan det tage lang tid – og måske efterlade et ar, men det heler over tid.

Hvis du har været ude for en traumatiserende oplevelse, noget der gør ondt på sjælen, mærket sindet, så er processen faktisk den samme. Jo mere du lader det være, jo hurtigere heler det. Til at starte med er det måske rigtig svært at lade det være. Det gør hele tiden opmærksom på sig selv. Og det er helt naturligt. Det vil fylde i starten.

Fred og ro

Afhængig af traumets størrelse kan det fylde ALT til en start – du kan være i krise. Er du ikke i krise, men ”bare” såret – så handler det om ikke at fokusere på såret hele tiden, give det fred og ro til at hele. Du skal til gengæld ikke lægge dig i sengen (med mindre der er noget fysisk i vejen for at du kan gå oppe). Du skal sørge for at du holder dig i gang, samtidig med at du giver ro til heling.

Det gør du ved at lade såret være – og i stedet for at kigge til det hele tiden eller ringe til veninden og sige

”kom og se mit sår, skal vi kradse i det sammen”

– så accepterer du, at du har et sår, vender dit fokus et andet sted hen, og nøjes måske med at kigge til det én gang om dagen, ugen, måneden.  Så vil det lige så stille hele.

Sund krop?

Fravær af sår og traumer skaber ikke en sund krop. Bare fordi vi ikke slår os eller brækker et ben, så er det ikke ensbetydende med at vores krop er i topform. Nej, de fleste af os er godt klar over, at for at holde vores krop sund og stærk, kan vi ikke nøjes med sund kost. Vi skal løbende træne vores muskler, lægge belastning på vores knogler og strække vores sener. Hvis ikke vi har et arbejde der kræver, at vi bruger vores krop, så kræver det en fysisk indsats at holde kroppen fit. Hvis vi bare sidder på en stol, så svinder musklerne lige så stille ind. Det sker ikke fra den ene dag til den anden, men over tid – vi bliver svagere og svagere.

På samme måde, så kan vi også træne vores mentale tilstand. Det betyder ikke at vi aldrig kommer ud for oplevelser, der giver sår på sjælen.

En del af det at være menneske, er at vi kommer ud for ting, der påvirker os negativt, både fysisk og mentalt. Vi kan være fornuftige og lade være med at være dumdristige. Men det giver stadig ikke nogen garanti for, at vi ikke kommer ud for noget der opleves som negativt.

Med mindre vi lever i isolation på en øde ø, så vil vi indgå i relationer som påvirker os:

vi bliver forelskede – og måske forladt

vi elsker vores forældre – og de dør en dag

vi er en del af et fællesskab på en arbejdsplads, der bliver omstruktureret, effektueret fyringer – måske dig, måske en kollega.

Og isolation på en øde ø – sådan et liv er ensomt og det fremmer ikke vores trivsel.

Trivselstræning                 

For at skabe et godt fundament til bedre at kunne håndtere når en skade eller et traume rammer, kan vi dykke ned i den del af psykologien, der ikke handler om sygdom, men derimod om hvad der skaber et godt liv, når vi ikke er syge – den positive psykologi.

Positiv psykologi

Der er gennem årene forsket meget i, hvad der skal til for at skabe et liv i trivsel. Vi skal opleve positive emotioner, følelser som glæde, nysgerrighed, livstilfredshed. Vi skal engagere os i livet, omgive os med relationer der støtter os, finde mening i de ting vi beskæftiger os med, kende og bruge vores styrker – og vi skal få tilfredsstillelse ved at præstere og opnå resultater.

Og det er det, der giver mening at bringe fokus på, når såret er ved at hele… Hvordan kan vi skabe mere trivsel i vores liv? Det forhindrer ikke at vi får et sår en anden gang, men det kan øge vores livskvalitet, styrke vores mentale helbred – og bidrage til at såret heler hurtigere næste gang.

Og gør det ikke det, så er tiden du oplever – imellem sårene – med stor sandsynlighed levet i større livstilfredshed og trivsel.