60 71 67 05 info@abellcoaching.dk

Hej. Det hele er SÅ overvældende! Jeg vil høre om du kan hjælpe mig med at få overblik. Der er bare så meget at se til hele tiden, med søn på 1,5 år bryllup næste lørdag og mit job som hhv influencer og kundeservicemedarbejder. Jeg forsøger at indlægge pauser osv. Men det er åbenbart ikke nok 😅 Jeg får nærmest kvalme flere gange om dagen… Har du noget der hurtigt kan hjælpe mig – hvordan jeg skal prioritere?

Hilsener Helene

Kære Helene

Jeg kan godt læse, at der er meget der presser sig på. Og noget af det er “lige op over” – andet mere på den lange bane. Du skal nok få det til – alt sammen, eller i det mindste det, der er vigtigt for dig!

“Det hele er så overvældende!” – prioriter

Det er en god idé at gøre det til en vane, én gang om dagen, at lave en liste over alle de opgaver du har. Derefter skal du få prioriteret de opgaver der er vigtige – både dem der haster, og dem der ikke haster.

Alle opgaver der ikke er vigtige – de kan vente (nogle gange løser de sig selv).

De opgaver der haster og er vigtige, dem prioriterer du med nummer – så nr. 1 er vigtigst, nr. 2 næstvigtigst etc. De opgaver der er vigtige, men som ikke haster – dem forholder du dig til. Er der nogen af dem, som ved at prioritere dem nu, så bliver det nemmere senere? Ellers tag et aktivt valg om at du “parkerer” dem for nu, og tager dig tid til at kigge på dem igen om en uge, to, en måned etc.

Del dagen op

Del så dagen op i arbejdsbidder hvor du fokuserer og arbejder i 25 minutter og holder pause i 5 minutter. Når du har kørt 4 omgange 25 + 5 minutter holder du en længere pause på 30 minutter, og så starter du forfra.

Denne metode kaldes pomodoro-metoden og er et gennemtestet og meget anvendt effektivitetsværktøj (du kan læse en indgående beskrivelse om teknikken her). Ved at dele dagen op i mindre bidder, virker det hele ikke så uoverskueligt. Fokus på at gøre én ting ad gangen, stille og roligt. Og HUSK at holde pauserne, de er mindst lige så vigtige som arbejdsbidderne!

Mikropauser

I mikropauserne på 5 minutter, kan du feks finde et sted, hvor du kan se noget “natur”. Det behøver bare være et træ, en busk, et stykke himmel med nogle skyer. Vend stille og roligt din opmærksomhed udad – se på bladenes bevægelser eller skyerne der vandrer over himlen, lyt til vindens susen eller fuglenes sang. Træk vejret – helt ned i maven.

Og sørg for at telefonen bliver i lommen (det eneste du må bruge den til, det er at sætte en alarm, der skal minde dig om, at de 5 minutter er gået).

Hvis du opdager du bliver fanget i en tankestrøm, så led lige så stille opmærksomheden udad igen – kig, lyt, mærk.

Tanker om “det hele er så overvældende”

Jeg håber, at du med disse enkle værktøjer kan få sat noget struktur omkring dine opgaver og hele tiden har en klar idé om, hvad næste skridt er. Vær opmærksom på, om du bruger mange tanker på at tænke “det hele er så overvældende”, “hvordan skal jeg nu nå det hele”, “jeg er nok også en dårlig mor” o.l. Det er ikke sikkert du har dem, men heller ikke usandsynligt. Hvis tankerne bare kører, uden at du gør noget med dem, bare tænker bekymringstanker om fremtiden, uden løsning. Så kan du være i gang med at give dig selv stress. Derfor – hvis du oplever tankemylder og bekymringstanker er overvældende for dig – så se om du kan bestemme hvornår du vil arbejde med tankerne, koble en løsning på, og hvornår du vil holde “fri” og koncentrere dig om din skønne søn, kommende mand eller om at løse konkrete opgaver på din liste.

Skal jeg hjælpe dig?

Hvis det hele alligevel virker for overvældende, så kan du booke en gratis og uforpligtende samtale, hvor du kan få hjælp til det næste bedste skridt for dig, det kan du gøre her

God fornøjelse

Mange hilsner

Stine

Løsningsfokuseret tænkning

Få guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING"

Tilmeld dig her - og modtag det effektive værktøj mod stress - e-guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING".

Hvordan du ved at erstatte bekymringer med en anden type tænkning kan få hjælp til at ændre de tankemønstre, der skaber langvarig stress.

 

Samtidig tilmelder du dig nyhedsbrevet "Power til din personlige udvikling" som udkommer hver 14. dag. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

 

Glæder mig til at inspirere dig. Mange hilsener Stine

Tillykke - du vil modtage guiden i din mailbox.