60 71 67 05 info@abellcoaching.dk

(c) Can Stock Photo Inc. / photocreo

At the end of the day

Forskning har vist, at den måde vi husker tilbage, om en dag var god eller dårlig, ofte afhænger af hvordan dagen ender. Så selvom det har været en rigtig dårlig dag, så er det ved aftenstid ikke for sent at vende den til et positivt minde – give dagen en ”happy ending”!

Skab en rutine om aftenen – inden sengetid, hvor du selv fokuserer – eller hele familien mødes om en ”happy-ending”-aktivitet – eller måske endda en kombination af flere aktiviteter:

Dans

Find et rigtig godt og glad musiknummer som hele familien kan lide. Skru godt op for lyden. Dans, dans, dans. f.eks. til tonerne af Stig Møllers ”Sikke en dejlig dag det er i dag” eller det stykke musik som du, din partner eller børnene synes giver den rigtig gode stemning. Musik er fantastisk til at skabe tilstande i os – i dette tilfælde glæde.

Grin

Aftal med din familie, at nu skal i rigtig grine. Grin i 5 minutter – sammen. Hvis det er svært at få latteren i gang, kan det være en rigtig god ide at kilde hinanden. (Ikke alle bryder sig om det – så husk at respektere når der bliver sagt stop.) En anden kickstarter er at grine kunstigt først, og inden du ser dig om er din latter ægte. ”Fake it until you make it”. Latter og smil bringer glæde – og gir’ en rigtig god fornemmelse i din egen krop.

Gå gakket

Måske denne rutine er lettest at lave hvis du har mindre børn 😉 Har du ikke det, så prøv det alligevel i fællesskab med andre. Alle går rundt i stuen i gakkede gangarter. Hvem kan gå som en pingvin, hvordan går en kamel? I kan måske lave en konkurrence i hvem der hurtigst kan få resten til at grine over en gakket gangart. Du kan også tage udfordringen op og gøre det alene – kig på dig selv ”udefra” – hvad sker der lige der? Ændring af vores fysiske tilstand medfører automatisk ændringer i vores følelsesmæssige tilstand – her skubber gakkede gangarter humøret i top.

Husk en god oplevelse

Find en god oplevelse frem fra hukommelsen. Tænk tilbage på en gang hvor du følte dig rigtig glad. Beskriv oplevelsen for dig selv eller fortæl om den til dem du er sammen med, hvor du var henne, var det varmt eller koldt, hvordan lugtede der, hvilke lyde var der, hvordan føltes det i kroppen, hvad sagde du til dig selv? Prøv at ”gå helt ind” i oplevelsen”. Bare mindet om en god oplevelse kan genskabe de samme gode følelser. Er i en familie, kan hvert familiemedlem fortælle detaljeret om en rigtig positiv oplevelse. Denne øvelse er mest velegnet til lidt større børn.

Udvis taknemmelighed

Find 3 ting du er taknemmelig for, skriv dem ned eller beskriv dem for dig selv. I familien kan hvert familiemedlem finde 3 ting som han/hun er taknemmelige for i løbet af denne dag og fortæller det højt. Det kan være stort som småt, formålet er at få fokus på, at lige meget hvor dårlig en dag er, så er der altid noget godt. ”Emil – min bedste kammerat” ”Vi fik gulerødder til maden, det elsker jeg” ”Vi har rent vand og toiletpapir”…

Det negative skal også have plads

NB: Husk, at hvis i er i situationer hvor der er mange ”negative” følelser i spil, så er det en god idé at give plads til dem først, så de bliver mødt og hørt. Derefter kan i bruge et eller flere af tipsene til at få en ”happy ending” på jeres dag.

Er du inspireret til at læse videre – så er disse artikler måske også noget for dig:

Taknemmelighedsbrevet, det gør en forskel

Alt er en periode

Artiklerne er skrevet at Stine Abell, som du kan læse mere om her

Stine Abell Stress Coach

Løsningsfokuseret tænkning

Få guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING"

Tilmeld dig her - og modtag det effektive værktøj mod stress - e-guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING".

Hvordan du ved at erstatte bekymringer med en anden type tænkning kan få hjælp til at ændre de tankemønstre, der skaber langvarig stress.

 

Samtidig tilmelder du dig nyhedsbrevet "Power til din personlige udvikling" som udkommer hver 14. dag. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

 

Glæder mig til at inspirere dig. Mange hilsener Stine

Tillykke - du vil modtage guiden i din mailbox.