60 71 67 05 info@abellcoaching.dk

(c) Can Stock Photo Inc. / photocreo

Forskning har vist, at den måde vi husker tilbage, om en dag var god eller dårlig, ofte afhænger af hvordan dagen ender. Så selvom det har været en rigtig dårlig dag, så er det ved aftenstid ikke for sent at vende den til et positivt minde – give dagen en ”happy ending”!

Skab en rutine om aftenen – inden sengetid, hvor du selv fokuserer – eller hele familien mødes om en ”happy-ending”-aktivitet – eller måske endda en kombination af flere aktiviteter:

1) Dans. Find et rigtig godt og glad musiknummer som hele familien kan lide. Skru godt op for lyden. Dans, dans, dans. f.eks. til tonerne af Stig Møllers ”Sikke en dejlig dag det er i dag” eller det stykke musik som du, din partner eller børnene synes giver den rigtig gode stemning. Musik er fantastisk til at skabe tilstande i os – i dette tilfælde glæde.

2) Grin. Aftal med din familie, at nu skal i rigtig grine. Grin i 5 minutter – sammen. Hvis det er svært at få latteren i gang, kan det være en rigtig god ide at kilde hinanden. (Ikke alle bryder sig om det – så husk at respektere når der bliver sagt stop.) En anden kickstarter er at grine kunstigt først, og inden du ser dig om er din latter ægte. ”Fake it until you make it”. Latter og smil bringer glæde – og gir’ en rigtig god fornemmelse i din egen krop.

3) Gå gakket Måske denne rutine er lettest at gøre i fællesskab med andre. Alle går rundt i stuen i gakkede gangarter. Hvem kan gå som en pingvin, hvordan går en kamel? I kan måske lave en konkurrence i hvem der hurtigst kan få resten til at grine over en gakket gangart. Du kan også tage udfordringen op og gøre det alene – kig på dig selv ”udefra” – hvad sker der lige der? Ændring af vores fysiske tilstand medfører automatisk ændringer i vores følelsesmæssige tilstand – her skubber gakkede gangarter humøret i top.

4) Husk en god oplevelse Find en god oplevelse frem fra hukommelsen. Tænk tilbage på en gang hvor du følte dig rigtig glad. Beskriv oplevelsen for dig selv eller fortæl om den til dem du er sammen med, hvor du var henne, var det varmt eller koldt, hvordan lugtede der, hvilke lyde var der, hvordan føltes det i kroppen, hvad sagde du til dig selv? Prøv at ”gå helt ind” i oplevelsen”. Bare mindet om en god oplevelse kan genskabe de samme gode følelser. Er i en familie, kan hvert familiemedlem fortælle detaljeret om en rigtig positiv oplevelse. Denne øvelse er mest velegnet til lidt større børn.

5) Vær taknemmelig Find 3 ting du er taknemmelig for, skriv dem ned eller beskriv dem for dig selv. I familien kan hvert familiemedlem finde 3 ting som han/hun er taknemmelige for i løbet af denne dag og fortæller det højt. Det kan være stort som småt, formålet er at få fokus på, at lige meget hvor dårlig en dag er, så er der altid noget godt. ”Emil – min bedste kammerat” ”Vi fik gulerødder til maden, det elsker jeg” ”Vi har rent vand og toiletpapir”…

NB: Husk, at hvis i er i situationer hvor der er mange ”negative” følelser i spil, så er det en god idé at give plads til dem først, så de bliver mødt og hørt. Derefter kan i bruge et eller flere af tipsene til at få en ”happy ending” på jeres dag.

3 enkle veje til mere selvomsorg

Få mere POWER til dit personlige lederskab!

Når du tilmelder dig ”POWER til dit personlige lederskab” vil du løbende få insiderviden om de bedste og mest effektive værktøjer til personlig udvikling. Herunder den nyeste forskning inden for stress, metakognitiv psykologi og positiv psykologi. 

 

Samtidig sender jeg dig med det samme guiden ”3 enkle veje til mere selvkærlighed”. 

Her får du forklaringen på hvorfor du skal skrue ned for din indre kritiske stemme og finde selvomsorgen frem plus enkle og effektive øvelser til at skrue op for selvkærligheden.

YES! Du er nu tilmeldt.