60 71 67 05 info@abellcoaching.dk

Min mentale sundhed var for hastigt nedadgående!

Da vi i starten af januar 2021 – endnu en gang – blev sendt i en uvis periode med masser af corona-restriktioner, der dalede mit humør og energi-niveau til under 0.

Min mentale sundhed var, for at sige det mildt, udfordret!

Jeg havde lige et par dage hvor jeg bare IKKE orkede mere. Kunne ikke se mig ud af alle begrænsningerne og jeg var rent ud sagt i en rigtig trist sindsstemning.

Selvom jeg arbejder med at hjælpe mennesker til god mental sundhed, hverdagstrivsel og livsbalance, så rammer jeg også selv bunden en gang imellem – det gør vi alle sammen, fra tid til anden.

Spørgsmålet er ikke om man rammer bunden, men hvor længe bliver man der?

Der skulle handles på min mentale sundhed

Det er vigtigt for mig at “walk-the-talk” i relation til mit arbejde med klienter og deres mentale sundhed, trivsel og livsbalance. Samtidig, så er jeg et handlemenneske, så jeg skal normalt ikke være længe på bunden, før jeg begynder at gøre noget. Kigger mig omkring, i min egen værktøjskasse, på biblioteket eller i boghandlen, i podcasts eller hvor det nu kan være. Efter noget jeg kan prøve af.  Hvad kan være med til at trække mig op – og øge min mentale sundhed?

Stærk, Let og Mæt – var det vejen frem?

Der i januar, blev jeg fanget af en bog på hylden i supermarkedet. Anne Hjernøes ”Stærk, Let og Mæt”. Den smuttede jeg i indkøbskurven og så gik jeg hjem og læste om Annes store vægttab. Det var egentlig ikke så meget vægttabet, som var interessant for mig, men mere hendes oplevelse af, hvordan nye enkle spisevaner og regelmæssig motion, gav en god energifordeling over dagen.

Stærk_Let_Mæt

Fokusskifte

Bogen indeholder en kostplan for to uger med opskrifter til dagens tre måltider. Alle måltider til én person.

Enkelt og overskueligt.

Jeg flyttede mit fokus fra Mette F & Søren B og deres daglige snak om udviklingen i pandemien – til Anne H, og hendes opskrifter fyldt med gode proteiner og masser af grøntsager. Jeg koblede desuden 10.000 skridt på om dagen, mindre vin og meget mere vand.

Mental Sundhed Frokost

I løbet af kort tid, så kunne jeg mærke, at mit humør stille og roligt steg i graderne. Min mentale sundhed blev helt klart påvirket i den positive retning. Til gengæld, så faldt vægten også lige så stille. Jeg havde det markant bedre i løbet af få uger og siden har kost-planen været et fundament for hverdagsmåltiderne. Og det kan mærkes på min mentale sundhed og daglige trivsel.

Bonus

Bonusen fik jeg endda ved et lægecheck i marts – da jeg i efteråret fik målt mine kolesteroltal, så var det ”lede” kolesterol LDL for højt. De få råd derfra var ”skip smør, færre røde bøffer og mere motion” (sådan cirka) – det endte med at passe rigtig godt med Annes opskrifter – og resultatet kunne da også aflæses positivt, da blodprøvesvaret dukkede op i Min Sundhed:

LDL kolesterol

Hurra, nu er jeg i normalområdet og slipper for at skulle tage medicin – og desuden i mindre risiko for blodprop & åreforkalkning.

Hvad endte med at have afgørende påvirkning på min mentale sundhed?

Hvis jeg skal konkludere på de sidste måneder, så fik jeg kickstartet min mentale sundheds-optur ved at gøre noget aktivt for mig selv, tage mit eget personlige lederskab på mig.

Jeg valgte at gøre noget inden for et felt jeg normalt finder glæde og energi ved. Nemlig at planlægge indkøb og lave med – og samtidig have motion med i hverdagen.

Og ved at booste min fysiske sundhed, så fik jeg påvirket min mentale sundhed og trivsel, og hjulpet mig selv om af hullet. Og for mig er det et meget bedre sted at befinde mig. Nu kender jeg endnu en vej op, som jeg kan huske mig selv på næste gang jeg falder i hullet.

Mine 3 bedste råd til at styrke mental sundhed gennem kroppen

De 3 bedste råd jeg vil give dig er dem, som hjalp mig. Måske du kan bruge et eller flere af dem til at lade dig inspirere til dit eget arbejde med din fysiske og mentale sundhed.

  • få noget god kost med masser af grøntsager og proteiner
  • hav fokus på at komme ud hver dag – frisk luft, lys og motion
  • drik masser afvand

Og fordelene ved at være i en tilstand af god mental sundhed er flere. Det er meget nemmere at stå imod de forhindringer og udfordringer vi møder i livet. Vi har bedre muligheder for kontakt til andre mennesker, være en del af fællesskabet. Og vi er bedst til at udfolde vores evner og færdigheder – som Sundhedsstyrelsen skriver det:

 

Sundhedsstyrelsens beskrivelse af mental sundhed er:

Mental Sundhed

Anne Hjernøes bøger

Vil du købe bogen “Stærk Let og Mæt, så kan den findes her

Anne Hjernøe har også udgivet en efterfølger, den hedder “Ligevægt” – og du kan finde den her

Vil du læse mere om mental sundhed?

Så kan du måske have glæde af

Mental Styrketræning

Når livet giver dig citroner, så lav limonade!

Mental fitness – kan du lade være at kradse i såret?

Alle artiklerne er skrevet af Stine Abell, som du kan læse mere om her

Stine Abell Stress Coach

 

Løsningsfokuseret tænkning

Få guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING"

Tilmeld dig her - og modtag det effektive værktøj mod stress - e-guiden "LØSNINGSFOKUSERET TÆNKNING".

Hvordan du ved at erstatte bekymringer med en anden type tænkning kan få hjælp til at ændre de tankemønstre, der skaber langvarig stress.

 

Samtidig tilmelder du dig nyhedsbrevet "Power til din personlige udvikling" som udkommer hver 14. dag. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

 

Glæder mig til at inspirere dig. Mange hilsener Stine

Tillykke - du vil modtage guiden i din mailbox.